Potřebujeme váš souhlas k využití jednotlivých dat, aby se vám mimo jiné mohly ukazovat informace týkající se vašich zájmů. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko „OK“.
Osvětlení pozemních komunikací - Část 1: Návod pro výběr tříd osvětlení.
Přeložit název
NORMA vydána dne 1.12.2017
Označení normy: ČSN CEN/TR 13201-1
Třídící znak: 360455
Katalogové číslo: 503569
Datum vydání normy: 1.12.2017
Kód zboží: NS-802178
Počet stran: 28
Přibližná hmotnost: 84 g (0.19 liber)
Země: Česká technická norma
Kategorie: Technické normy ČSN
Tato technická zpráva charakterizuje třídy osvětlení uvedené v EN 13201-2 a obsahuje směrnice pro výběr nejvhodnější třídy v konkrétní situaci. Její součástí je systém umožňující na základě vybraných parametrů pro odlišná venkovní veřejná prostranství určit třídy osvětlení, které zajistí dosažení cílů uvedených v úvodu.
Rozhodnutí o tom, zda má být pozemní komunikace osvětlena, je stanoveno v národních právních předpisech o pozemních komunikacích. Tyto předpisy se mohou v jednotlivých státech nebo obcích lišit. Jednotlivé státy obvykle mají na národní úrovni zvláštní směrnice zabývající se touto problematikou. Tato technická zpráva neobsahuje kritéria pro rozhodování o tom, zda má být daná oblast osvětlena nebo jak se má osvětlovací soustava používat. Další informace jsou uvedeny v publikaci CIE 115:2010 (odstavec 1.2 a příloha A).
V kapitolách 5, 6 a 7 jsou uvedeny postupy, které slouží jako výchozí body pro komplexní přístup k běžnému osvětlení pozemních komunikací. Vzhledem k tomu, že tyto postupy pracují s obecnými parametry ovlivňujícími požadavky na osvětlení, nemohou postihnout pozemní komunikace ve všech situacích. Stanovení konkrétní třídy osvětlení pro danou situaci lze provést pouze na základě skutečných parametrů (geometrie pozemní komunikace, značení, zrakové podmínky, náročnost navigace, zhoršená viditelnost, riziko oslnění způsobené stávajícími prvky, místní klimatické podmínky, konkrétní uživatelé jako například vysoký podíl starších nebo zrakově postižených osob atd.) a s použitím metod pro hodnocení rizik.
V praxi existují důvody pro použití adaptivního osvětlení pozemních komunikací, mezi které patří zrakové požadavky uživatelů pozemní komunikace při nižší intenzitě dopravy v určitých časových úsecích v průběhu noci nebo při změně klimatických podmínek, snížení spotřeby elektrické energie a zlepšení podmínek životního prostředí. Pro inteligentní řízení osvětlovacích soustav pozemních komunikací existuje velký výběr přístrojů, zařízení i metod. Řídicí systémy existují v rozsahu od jednoduchých po velmi složité. Při návrhu adaptivního osvětlení lze použít alternativní metodu uvedenou v příloze B, která umožňuje přesnější stanovení hodnot jasu nebo osvětlenosti v rámci dané třídy osvětlení. Zatímco kvantitativní parametry jako je jas nebo osvětlenost lze přizpůsobovat nižší intenzitě dopravy, klimatickým podmínkám nebo dalším okolnostem, kvalitativní parametry dané třídy osvětlení uvedené v EN 13201-2 je třeba dodržet po celou dobu provozu.
Zastaralé a nehospodárné osvětlovací soustavy je třeba obnovovat nebo modernizovat. Nové metody návrhu a technické prostředky umožňují lépe přizpůsobit úrovně osvětlení a tím dosáhnout nižší spotřeby elektrické energie. Modernizace osvětlovacích soustav a řídicích systémů často přináší dobrý poměr nákladů i výnosů a krátkou dobu amortizace.
Tento dokument neslouží pro výběr tříd osvětlení u mýtných stanic, tunelů nebo kanálů a zdymadel
Chcete mít jistotu, že používáte pouze platné technické normy?
Nabízíme Vám řešení, které Vám zajistí měsíční přehled o aktuálnosti norem, které používáte.
Chcete vědět více informací? Podívejte se na tuto stránku.
Poslední aktualizace: 19.12.2024 (Počet položek: 2 216 019)
© Copyright 2024 NORMSERVIS s.r.o.